Zimní pneumatiky, letní pneumatiky, rozdíly a to nejdůležitější co je nutné vědět

ZÁKLADNÍ POJMY

Pneumatika – je tvořena pláštěm, ventilem, ráfkem, popř. duší a hustícím plynem

Plášť – je pouze vnější část pneumatiky

Diagonální plášť – sudý počet kordových vložek, úhel řezu mají 30° – 65°.V případě použití lichého počtu vložek je poslední vložka v šířce koruny pláště a plní funkci nárazníku.

Radiální plášť – lichý nebo sudý počet kordových vložek, úhel jejich řezu je 84° – 90°, u nárazníků je úhel řezu 18° – 28°, pro nákladní pláště až po 60° Výhody radiální konstrukce Lepší záběr na vozovce, menší

spotřeba pohonných hmot, širší plocha styku dezénu s vozovkou, vyšší odolnost proti smyku, pohodlnější jízda, nižší valivý odpor, kratší brzdná dráha.

Diagonální konstrukce V současné době je diagonální konstrukce plášťů v útlumu. Nevýhody této konstrukce vyplývající z výhod radiální konstrukce je zřejmá. Dá-li se hovořit o výhodách, tak jedině v tom, že plášť diagonální konstrukce je více odolnější proti průrazu a deformaci v boku pláště. Výrobní náklady jsou nižší než u plášťů konfekce radiální. V současné době se vyrábí v diagonální konstrukci ještě některé rozměry plášťů pro zemědělství, tzv. AGRO pláště a pláště určené do těžkých terénů, (lesnictví, stavebnictví), kde vyniknou zmíněné výhody konstrukce těchto plášťů.

HLAVNÍ ČÁSTI PLÁŠTĚ PNEUMATIKY

Kostra – základní nosná část pláště, vyrobená z kordových vložek (textil nebo ocel. materiál).

Běhoun – pryžová část z kaučukové směsi o požadované tloušťce do níž je vlisován dezén. Zajišťuje přímý kontakt s vozovkou, chrání kostru před poškozením. Musí mít maximální přilnavost k vozovce za všech klimatických podmínek, co nejvyšší životnost a odolnost proti otěru.

Bočnice – vyrobena z kaučukové směsi, chrání kostru v boční části, musí být odolná proti prolamování, bočnímu průrazu a povětrnostním vlivům. Nese popisy rozměru.

Patka – zaručuje pevné usazení pláště na ráfku, hlavní částí je neprotažitelné ocelové patní lano, kolem něhož jsou přehnuty kraje kordových vložek kostry. Proti mechanickému poškození je chráněna textilním nebo pryžovým patním páskem.

Nárazník – je uložen mezi kostrou a běhounem, zajišťuje obvodovou pevnost pláště a odolnost proti průrazu. Může být textilní, ocelový nebo v jejich kombinaci.

Vnitřní guma – folie nebo profil ze speciální plynonepropustné kaučukové směsi (halobutyl). Zabraňuje prostupování síry při vulkanizaci, vyrovnává nerovnosti uvnitř pláště, zajišťuje plynonepropustnost (bezdušový plášť). Obvykle se používá zkratka VG.

Další části – rameno pláště, meziguma, patní pásky, výplně.


CO JE ÚKOLEM PNEUMATIKY ?

Úkolem pneumatiky je zajistit bezprostřední styk vozidla s vozovkou. Musí přenášet zatížení vozidla, zprostředkování přenosu kroutícího momentu a reakce na volant, zajištění vlastností jako je adheze, tlumení nerovností vozovky, tlumit vibrace a nepřenášet je na vozidlo, minimální valivý odpor.


OZNAČENÍ PNEUMATIK NA BOČNICI

Rozměry plášťů se nejčastěji udávají v jednotkách anglický palec nebo milimetr, popř. jejich kombinace. Při udávání rozměrů se zpravidla označuje šířka profilu pláště a průměr ráfku. Rozměry plášťů se nejčastěji udávají v jednotkách anglický palec nebo milimetr, popř. jejich kombinace. Při udávání rozměrů se zpravidla označuje šířka profilu pláště a průměr ráfku.

Příklad: Osobní radiální:     165/70 R 13 79 T BRILLANTIS

165 šířka profilu pneumatiky udávaná v milimetrech
/70 profilové číslo udávané v % (výška profilu je 70 % šířky pláště)
R radiální konstrukce
13 průměr ráfku udávaný v anglických palcích
79 LI – index nosnosti (dle tabulky)
T SS – kategorie rychlosti (dle tabulky)
BRILLANTIS obchodní označení dezénu
Další údaje na plášti:
RADIAL radiální konstrukce
TUBE TYPE plášť s duší
TUBELESS bezdušový plášť
STEEL nárazník z ocelového kordu
ALL STEEL celoocelový plášť
TWI indikátor opotřebení (Tread Wear Indicator)
HW kód výrobce Barum Otrokovice
MAX LOAD RATING maximální zatížení pneumatiky
MAX INFLATION PRESSURE maximální hustící tlak
E8 Evropská homologace, číslo země Česká republika
REGROOVABLE drážky lze po sjetí vzorku prohloubit prořezáním dle návodu výrobce
SS kategorie rychlosti (dle tabulky)
FR s ochranou ramínka ráfku
XL zvýšená nosnost
RF zesílené provedení

ROZDÍL MEZI ZIMNÍ A LETNÍ PNEUMATIKOU

Zimní pneumatiky se vyznačují nižší tuhostí směsi než letní pneu. Díky této vlastnosti zimní pneu zůstávají pružné i v mrazivých dnech a zaručují automobilům vysokou přilnavost  k vozovce i ve vysokých rychlostech.
Zákon: osobní vozy do 3,5t   4mm

I letní pneumatiky mají své opodstatnění

Zimní pneu jsou konstruovány tak, aby nabídly v zimním období co nejlepší jízdní vlastnosti, avšak v letních měsících zdaleka nedosahují takových vlastností, jako letní pneumatiky. Letní pneu jsou konstruovány tak, aby byl jejich účinek nejlepší v teplých měsících a dokázal Vašemu vozu poskytnout potřebné jízdní vlastnosti, letní pneumatiky také snižuje spotřebu pohonných hmot. Ani pneumatiky určené pro celoroční provoz nemohou poskytnout takové vlastnosti jako letní pneumatiky.
Zákon: 1,6 mm

 

SILIKA – SMĚS PRO ZIMNÍ PNEUMATIKY

Hydratovaný oxid křemičitý, který se přidává do směsi běhounu (část pneumatiky s vylisovaným vzorkem, která zajišťuje kontakt pneumatiky s vozovkou) pro zlepšení jízdních vlastností.

Výhodou pro zákazníka je podstatně kratší brzdná dráha na mokré vozovce i lepší adheze (přilnavost k povrchu) pneumatiky při záběru a v zatáčkách. Silika rovněž snižuje valivý odpor pneumatiky, a tím snižuje spotřebu pohonných hmot.

Větší počet a optimalizace drážek pro rychlý odvod vody a břečky

Otevřená ramena běhounu pro rychlejší odvod většího množství vody a břečky

Více lamel pro lepší záběr a brždění

Míchání silika směsí 

U silika směsí se místo aktivního plniva sazí používá Si02 (kysličník křemičitý). Hlavní rozdíl mezi mícháním sazové směsi a siliky je v tom, že vlastní reakce (silanizace) mezi polymerem (kaučukem) a silikou (kysličníkem křemičitým) probíhá:

 

  • v přítomnosti aktivátoru
  • v úzkém rozmezí reakční teploty 145 +/- 5°C (pevný aktivátor) nebo 155 +/- 5°C (kapalný aktivátor)
  • reakce probíhá přesně stanovenou dobu závislou na obsahu Si02 a ta je charakterizována hodnotou HH (teplotní historie)
  • celková teplotní historie může být rozdělena i do více míchacích stupňů hlavně u směsí, kde je požadována nižší viskozita směsi

Tyto technologické podmínky zabezpečují specielně upravené míchací linky s hnětičem typu Intermix s měnitelnými otáčkami rotorů, regulovaným chladícím systémem a kalibrovanými teplotními čidly, které vlastně celý konstantní teplotní proces míchání řídí. Míchat lze pouze v automatickém režimu. Obsluha celé míchací linky musí být zvlášť proškolena o specifických podmínkách a zvláštnostech míchání silika směsí, procesní kontrole míchacího cyklu a musí být schopna kvalifikovaně reagovat na anomálie, které se mohou během míchání vyskytnout.

U směsí silika se vlastnosti pneumatik výrazně zlepšily, obzvláště v kombinaci s ABS

Větší přilnavost k vozovce za mokra + 5 % Lepší trakce na sněhu + 35 % Snížení valivého odporu + 25 %